Ez a tartalom 1010 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A rendezett munkaügyi kapcsolatoknak való megfelelés feltételrendszerét 2021. március 11. napjától – az Áht. felhatalmazása alapján – a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság tevékenységéről szóló 115/2021. (III. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szabályozza.
A Rendelet 20. § (1) bekezdése értelmében az Áht. alkalmazása szempontjából nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének az, akit
a) az állami adóhatóság vagy a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság az adózás rendjéről szóló törvényben vagy az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvényben meghatározott, a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével összefüggő bejelentési kötelezettség elmulasztása,
b) a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság
ba) a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével kapcsolatos életkori feltételekre, a gyermekmunka tilalmára vonatkozó rendelkezések megsértése,
bb) a foglalkoztatási jogviszonyt szabályozó jogszabályban a munka díjazására vonatkozó rendelkezések megsértése,
bc) a munkaerő-kölcsönzési tevékenység nyilvántartásba vételével kapcsolatos szabályainak megsértése vagy
c) az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény alapján az egyenlő bánásmód követelményének megsértése
miatt a költségvetési támogatás igénylésének időpontját megelőző két éven belül végleges – közigazgatási per esetén a bíróság jogerős ítéletével elbírált – végrehajtható, nyilvánosságra hozott közigazgatási határozatban bírsággal sújtott.
Nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének az sem, akit harmadik országbeli állampolgár munkavállalási engedély vagy a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény szerinti keresőtevékenység folytatása céljából összevont engedélyezési eljárás keretében kiadott összevont engedély nélkül történő foglalkoztatása miatt a hatóság a költségvetési támogatás igénylésének időpontját megelőző két éven belül végleges – közigazgatási per esetén a bíróság jogerős ítéletével elbírált – és végrehajtható, nyilvánosságra hozott közigazgatási határozatban bírsággal sújtott.
A foglalkoztatás-felügyelet és a munkaügyi ellenőrzés rendszerét új alapokra helyező törvény 2021. március 1-jétől már hatályba lépett, majd március 10-én megjelent a régóta várt részletszabályokat tartalmazó rendelet is. A hatósági ellenőrzés által alkalmazható szankciókat összesen két törvény és az új rendelet tartalmazza, így talán segíthet, ha összefoglalva is áttekintjük a lehetséges jogkövetkezményeket.
A Rendelet általánosan meghatározza azoknak a nyilvántartásoknak (igazolásoknak) a körét, amelyek alapján ellenőrizhető a rendezett munkaügyi kapcsolatoknak történő megfelelés.
Ezek elsősorban az állami adóhatóság valamint a foglalkoztatás-felügyleti hatóság által vezetett és nyilvánosságra hozott nyilvántartások.
A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság a Rendelet hatályba lépését követően tartott ellenőrzés alapján indult ügyekben a fenti szabálytalanságok miatt munkaügyi bírságot kiszabó határozatainak adatait már első esetben történt elkövetés esetén nyilvánosságra hozza a hatósági nyilvántartásában a megfelelő kormányzati oldalon.
Korábban ismételt mulasztás feltárására és szankcionálására is szükség volt ahhoz, hogy valaki bekerüljön a nyilvántartásba, ami azt jelenti, hogy a rendszer lényegesen szigorúbbá vált.
Azoknak a listáját, akik nem felelnek meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményrendszerének a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is havi rendszerességgel nyilvánosságra hozza a honlapján.
A NAV adatbázisában ezzel kapcsolatba jelenleg a következő listákat találhatjuk meg:
Kizárólag az általános hatáskörű foglalkoztatás-felügyeleti hatóság hatáskörébe tartozó döntések esetén – NAV határozatban közölt bírság, vagy bírósági döntés esetén esetén nem – a foglalkoztató a közzétételi kétéves határidő letelte előtt kérheti a jogsértést megállapító döntéssel kapcsolatban nyilvánosságra hozott adatai törlését az alábbi feltételek teljesítése esetén:
A törlés tehát megehetősen sokba kerül, hiszen pl. egy fő alkalmi munkavállaló bejelentés nélküli foglalkoztatása esetén 2021. augusztus hónapban minimum 502 200 forintot kell fizetni a döntésben foglalt bírságon felül.
A törlésre vonatkozó kérelem benyújtható a kormányrendelet hatályba lépését megelőzően megtartott munkaügyi ellenőrzések alapján közzétett munkaügyi bírsághatározatok adataival kapcsolatban is.
A közzétételi időtartam előtti törlés kérelmezési lehetősége nem vonatkozik a harmadik országbeli állampolgár engedély nélküli foglalkoztatása miatti bírsághatározattal, illetve a korábbiak szerinti befizetésre kötelezéssel kapcsolatban közzétett adatokra.
A befizetést az Innovációs és Technológiai Minisztérium alábbi bankszámlaszámára kell teljesíteni:
Számla neve: Munkaügyi bírsággal sújtott foglalkoztatók közzétételének törlése - befizetési számla
Számla száma: 10032000-00362708-00000000
Az átutalás Közlemény rovatában a foglalkoztató adószámát fel kell tüntetni.
Hangsúlyozzuk, hogy a kiszabott munkaügyi bírság összegét a bírsághatározatban megjelölt, a fentitől eltérő bankszámlaszámra szükséges átutalni.
A kérelem benyújtása elektronikus úton az ÁNYK-n keresztül történhet az OMMF_0303 számú nyomtatvány kitöltésével, az alábbi linken.
A kérelemhez minden esetben csatolni kell az átutalást igazoló befizetési bizonylatot vagy annak másolatát (nem szerkeszthető formátumban).
A törlést elrendelő határozat meghozatala előtt a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság ellenőrzi, hogy az érintett munkáltató a kötelezettségeinek eleget tett-e, így többek között megvizsgálja, hogy
A leírtakból is jól látszik, hogy a rendezett munkaügyi kapcsolatokra vonatkozó előírásokra érdemes fokozottan figyelni, hiszen a későbbiekben nagyon sokba kerülhet egy hiba, függetlenül attól, hogy az véletlenül vagy akarattal következett e be.
Erre tekintettel érdemes időt, energiát szánni a cégen belüli munkaügyi átvilágításra, mert némi odafigyeléssel megelőzhető a bírság, megspórolható a törlési díj, illetve elkerülhető a törléssel kapcsolatos procedúra.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól